Digierkot pääsivät seikkailemaan virtuaalitodellisuudessa: “Aivan mielettömän hauska kokemus”

Marraskuussa moni suomalainen taatusti miettii, kunpa tuon kaamoksen saisi kaikkoamaan sormia napsauttamalla. Kiitos virtuaaliteknologian, pieni todellisuuspako loskaisesta Suomesta on varsin helposti toteutettavissa.

Itä-Suomen yliopiston Oppiminen ja opettaminen digitaalisissa ympäristöissä -erikoistumiskoulutuksessa opiskelevat opettajat – eli tuttavallisesti digierkot – pääsivät marraskuussa pienelle virtuaalimatkalle. Palautteesta päätellen kokemus oli monella tapaa positiivinen.

”Aivan mielettömän hauska kokemus. Tämä pitää kokea voidakseen tietää mitä se on!”

”Kokemus oli hyvä ja sellainen, että se on melkein päästävä itse kokemaan. Ainakaan itse en ollut niin innostunut asiasta, kun kuulin siitä työkaverilta. Vasta kun itse pääsi osallistumaan lasien kanssa niin ymmärsi, mitä lisäarvoa tuollainen voi antaa ja mitä mahdollisuuksia se avaa.”

VR-laseilla virtuaalimaailmaan

Loppuvuodesta pidetyllä kontaktijaksolla digierkot saivat mahdollisuuden testata VR-laseja ja hypätä Altspacen virtuaalitodellisuuteen sarjakuvamaisina avatar-hahmoina. Virtuaalimaailmassa digierkot pääsivät tapaamaan toisiaan turvallisesti jopa näin tiukentuneiden koronarajoitusten aikana, eikä turvaväleistäkään tarvinnut VR-ympäristössä huolehtia.

Tapahtumaympäristönä toiminut Altspace on Microsoftin virtuaalisovellus, jonka avulla kuka tahansa voi järjestää virtuaalisen tapahtuman haluamassaan Altspacen virtuaalitilassa. Valittuun tapahtumatilaan – joka voi olla vaikkapa virtuaalinen seminaarisali – voi tuoda myös omia digitaalisia sisältöjä (esim. kuvia). Digierkojen tapahtumaympäristöön oli esimerkiksi tuotu digierkojen kehittämishankkeiden postereita.

Eka kerta AltSpacessa. Oli oikein sopiva sessio. Jopa voisin sanoa tunteneeni olleen ihan fyysisesti paikan päällä.”

”AltSpace oli mahtava vaikkei laseja ollutkaan. Hienoa oli esitellä posteria ja tavata kurssikavereita.

Kokemus oli mielenkiintoinen, oli jopa yllättävän aidon tuntuista. Vuorovaikutteisuus oli mukavaa.”

Osa digierkoista osallistui tapahtumaan tietokoneen ruudun välityksellä. Osa taas etänä kotoaan VR-laseilla. Digierkot, jotka tulivat fyysisesti paikan päälle Itä-Suomen yliopiston SmartRoom-luokkatilaan, osallistuivat tapahtumaan Oculus-merkkisten VR-lasien avulla kouluttajien Sinin ja Satun sekä vierailevana tähtenä paikalle saapuneen digiasiantuntija Silja Penttisen opastuksessa.

Interaktiivinen esittely virtuaalilavalla

Aluksi digierkot saivat hieman tutustua lasien käyttöön sekä Altspacessa toimimiseen. Pienten alkuihmettelyiden jälkeen Silja – tai pikemminkin Siljan avatar – nousi tapahtumaympäristön (virtuaali)lavalle kertomaan työstään Tampereen yliopistossa, yliopistossa meneillään olevasta digitalisaation kehittämishankkeesta sekä uusista rakenteilla olevista VR-oppimisympäristöistä. Puheenvuoron jälkeen digierkot pääsivät tekemään perinteisen posterikävelyn – mutta virtuaalimaailmassa!

Kokemus sai monet digierkot miettimään VR:n mahdollisuuksia varsinkin näin etäopetusaikana, sillä VR tarjoaa mahdollisuuden immersiivisempään vuorovaikutukseen kuin esimerkiksi Teamsin videopalaveri. VR:n etuihin kuuluukin ehdottomasti sen kyky tuoda etätapaamisiin aivan uudenlaista syvyyttä ja läsnäolon tuntua. Omasta avatarista saa kaiken lisäksi virtuaalitodellisuudessa luoda juuri sellaisen kuin itse haluaa hiustyyliä ja kynsilakan väriä myöten. Virtuaalitodellisuudessa ei siis huono hiuspäivä haittaa, vaikka osallistuisi isoon seminaariin tai työpalaveriin!

Paljon hyvää, mutta myös hieman kehitettävää

”Kiva kokemus, vaikka olinkin mukana tietokoneella enkä laseilla. Voisi käyttää opetuksessa ja etäkoulun aikana erityisesti voisi olla tosi kiva tapa mahdollistaa oppilaiden työskentely ryhmissä.”

”Lasit antoivat ainakin minulle ihan uudenlaisen rohkeuden keskusteluihin ja voisin kuvitella, että oppilaille monelle se antaisi sitä myös. Tutustuminen esim. alueen yrityksiin tai ammatteihin tai joku muu vastaava verkostoitumista kehittävä tilaisuus voisi antaa oppilaille rohkeutta kysellä ja ihmetellä asioita.”

Se, mikä hieman tuntui kaihertavan kokemuksen jälkeen, oli lasien käyttömukavuus. Laitteet ovat vielä melko painavat, mutta koska VR-teknologiakin menee muun kehityksen ohella kovaa vauhtia eteenpäin, laseista saadaan toivon mukaan pian ketterämpiä ja kevyempiä.

Fyysisesti lasit olivat hyvin epämukavat, niska rasittui lasien painosta ja posket kipeytyivät. Käyttömukavuudelle pitäisi siis saada kehitystä, jos meinaisi pidempää miitinkiä niillä harrastaa.”

”Omassa opetuksessa en näe AltSpacea ainakaan ihan pian, koska ei ole mahdollista hankkia laitteistoa ja muutenkin odottelisin, että teknologia kehittyy vielä. Alakoulussa kaikki saisi toimia takuuvarmasti ja selkeästi. Mutta mukava oli kurkata, mitä jo nyt on mahdollista toteuttaa VR:n avulla.”

Myös ”alkusähläys” tuntui pohdituttavan: kuinka VR-laseja voi käyttää luokassa, jossa on esimerkiksi parikymmentä vilkasta oppilasta? Myös käytännön asiat, kuten käyttäjätunnusten tekeminen ja resurssipula mietityttivät.

Koulukäyttöön siirtymisessä kuluu varmasti vielä aikaa: kalleus, kirjautumishaasteet, ohjeistaminen ja homman saaminen toimivaksi vaatisi MONTA aikuista yhteen sessioon (ainakin jos on useampi oppilas kerrallaan). Jonkinlaisia pieniä kokeiluita voisi koulussakin tietysti helpommin olla, niin kuin niitä nyt jo onkin ainakin joissakin kouluissa.”

Käytäntöön tuon vieminen vaatisi monta askelta, mutta opettaja ’lasiboksin’ kanssa kiertämään kouluja ja tekemään opettajille + oppilaille näitä elämyksiä niin varmasti tämäkin olisi kouluille jalkautettavissa.”

 Innostusta ja visiointia

Monet kuitenkin selvästi innostuivat virtuaaliteknologiasta ja siitä, mitä kaikkea VR mahdollistaa. Kokemus laittoi selvästi inspiraatio- ja ideakelat liikkeelle. Jotkut digierkoista olivatkin VR-teknologiaa jo ehtineet hyödyntää opetuksessaan.

”Viime vuonna suunnittelin lentokenttä/matkustusaiheista pari/ryhmätehtävää VR-laseille: yhdelle lasit päähän, peilaus näytölle ja se, jolla ei ole laseja, opastaa lasit päässä liikkuvaa englanniksi matkakohteeseen.”

”Yrityskylä, joka tuntuu jäävän kohta unholaan rahan vai ties minkä takia, olisi upea järjestää VR-maailmassa, jossa oppilaat voivat aidosti perustaa ja kokeilla yrittämistä. Rahan käyttö muutenkin tuollaisessa täysin keksityssä todellisuudessa olisi huikea kokonaisuus, samoin oppilaskuntien edustajien kokoontuminen tai muu ”isompi” kokous näin korona-aikana – ja miksipä ei muulloinkin.”

Moni digierko jäi varmasti elämyksen jälkeen pohtimaan tätä: jos virtuaalitodellisuudet ovat jo nyt tällaisia – minkälaisia ne mahtavatkaan olla parin vuoden päästä? Sen näkee sitten!

Sitaatit ovat digierkojen kommentteja/palautteita kontaktikerran VR-kokemuksesta.

Opettajille suunnattu Oppiminen ja opettaminen digitaalisissa ympäristöissä -erikoistumiskoulutus (60 op) alkaa jälleen marraskuussa. Haku koulutukseen aukeaa 17.5.2021. Lue lisää: https://www.uef.fi/fi/jatkuva-oppiminen/oppiminen-ja-opettaminen-digitaalisissa-ymparistoissa-digierko

Kuuntele myös DigiErkon iltakoulu -podcastin DigiErko-koulutusta käsittelevä erikoisjakso: https://open.spotify.com/episode/40iXFlJB6QE30p3Lf5oQnK?si=HB9pG_lYT8SxKV-6COV75g

Kirjoittaja: Reetta Haverinen, Projektitutkija
Kuvat: Satu Piispa-Hakala, Projektitutkija

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.